Frågor och svar


Vem kan ringa till PrevenTell – Hjälplinjen vid oönskad sexualitet?

Om du upplever att din sexualitet är svår, oroande eller problematisk kan du ringa till oss. Kanske dina sexuella handlingar skrämmer eller skadar någon annan. Det spelar ingen roll hur gammal du är, vilket kön du tillhör eller hur stort ditt problem är, du är alltid välkommen att höra av dig. Om du är närstående och oroas, skräms eller har frågor kring någon annans sexualitet, får du förstås också ringa. Vi som svarar i PrevenTell är vana vid att prata om allt som rör det här området.


Om man har ett visst sexuellt beteende, kan man då ändra på det?

Det kan vara mer eller mindre lätt att ändra ett oönskat sexuellt beteende, men erfarenheten visar att man i alla fall kan lära sig att kontrollera sexuella handlingar där de negativa konsekvenserna av beteendet kan bli stora – till exempel sexuella handlingar mot någon som inte samtycker. De flesta av oss kan också utveckla och uppmuntra sexuella tankar och beteenden som inte står i strid med lagen, och som man inte behöver skämmas för – kort sagt en sexualitet där inte någon annan riskerar att ta skada.


Vad kostar det att ringa till PrevenTell?

Det är helt gratis att ringa till PrevenTell, och samtalet kommer inte att synas på din telefonräkning.


Ska jag inte få ha sex mer, om jag söker hjälp hos er?

Det är inte fel att ha en sexualitet – tvärtom det är viktigt för alla, men riktning och omfattning kan vara ibland vara problematisk. Målet med behandlingen är inte att du ska sluta ha sex, utan att du ska ha en sexualitet som är i balans, som du har kontroll över och som inte skadar dig själv eller andra.


När kan jag få hjälp av er?

Det är flera faktorer som avgör när du kan komma till oss, bland annat var du bor, vilket slags sexuellt problem du har och hur ditt allmäntillstånd är. Därför gör vi alltid en bedömning från person till person. Vi kommer att ställa frågor till dig som gör att vi lättare kan bedöma, om och när du ska komma till oss. Vissa problem ska behandlas på andra vårdenheter, om det är så i ditt fall kommer vi hjälpa dig att få kontaktuppgifter dit.


Vad kostar det att få behandling på er mottagning?

Vården hos oss går under landstingets regi och därför är det vanlig patienttaxa som gäller. Att träffa psykiatrikern kostar som ett vanligt besök hos en specialistläkare – det vill säga 400:- per besök. Psykoterapeutisk behandlingen kostar 100:- per besök. När du har kommit upp i totalsumman 1150:-, får du frikort som gäller ett år räknat från första besöket.


Hur lång är behandlingen på er mottagning?

Det finns tyvärr inget enhetligt svar på den frågan, det är individuellt beroende på vilka problem man har. Faktorer som påverkar behandlingstiden beror bland annat på omfattningen av dina sexuella problem.


Hur lång tid tar telefonsamtalet?

När du ringer Preventell så får ditt samtal alltid ta den tid som behövs. Vi ställer ett antal frågor till alla som ringer, sedan beror det på hur mycket du vill prata och berätta. Därför är det svårt att förutse hur lång tid ett samtal kommer att ta. Om vi är upptagna i annat samtal när du ringer, kan du välja att lämna ditt telefonnummer på telefonsvararen så ringer vi upp dig, så att du slipper vänta i telefonkö. (Givetvis raderas ditt telefonnummer efter att vi ringt upp.)


Hur kan ett telefonsamtal se ut?

När du ringer kommer du att få prata med sjukvårdsutbildad personal som har stor erfarenhet och vana att ta emot samtal som berör det sexuella området. Vi som svarar kommer att ställa en del standardfrågor som vi ställer till alla som ringer. Vi kommer att be dig beskriva vad det är som gör att du ringer till oss, hur just ditt sexuella problem ser ut. Utifrån dina svar gör vi sedan en bedömning av hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Vi utför ingen behandling över telefonen, men vi kan ge stöd, och om det behövs, hänvisa dig till annan vård beroende på var du bor och vad för slags problem du har.


Kan jag ringa när som helst?

Våra ordinarie telefontider är vardagar mellan kl. 12 – 15. Övriga tider har vi telefonsvarare. Om vi inte kan svara precis när du ringer, kan det bland annat bero på att vi har pågående samtal. Lämna då ditt telefonnummer så ringer vi upp dig, eller försök att ringa lite senare. Vi raderar samtliga meddelanden direkt efter att vi har lyssnat av dem. Du kan ringa PrevenTell dygnet runt, året om och lämna meddelande på vår telefonsvarare – så ringer vi upp dig nästkommande vardag.


Kan jag ringa om jag känner någon annan som har problem?

Ja, absolut. Som anhörig eller närstående är du varmt välkommen att ringa oss. Om någon i din närhet har en sexualitet som oroar eller kanske även drabbar dig, kan du ringa PrevenTell. Du kan självklart vara anonym och ditt samtal kommer inte synas på din telefonräkning.


Om jag inte bor i Stockholm, hur gör jag då?

Vi har byggt upp en hänvisningsbank för andra vårdenheter i Sverige, som är vana att ta emot personer med sexuell problematik. Den hänvisningsbanken är under fortlöpande utveckling. Så om du inte bor i Stockholm kommer vi att hänvisa dig till en lämplig vårdenhet så nära din bostadsort som möjligt.


Måste jag berätta vem jag är när jag ringer?

Nej, du kan vara anonym när du ringer. Inom sjukvården finns däremot en skyldighet att dokumentera alla samtal, väljer du att vara anonym så dokumenterar vi samtalet med ett så kallat reservnummer. Reservnumret kommer inte att kunna kopplas ihop med dig som person. Blir du därefter patient hos oss, kommer vi däremot behöva ditt personnummer.


 
Kom ihåg att man inte kan göra något åt det som hänt, men man kan alltid ta ansvar för framtiden!